+45 4252 6220       info@strategylab.dk

Nyheder

Erhvervslivets Kinderæg!

Kan du:

  1. finde på noget nyt?
  2. som er nyttigt?
  3. og som er forretningsmæssigt bæredygtigt?

Hvordan passer du så ind i fremtidens Danmark, hvor vi som nation lever af innovation? Det gør du måske, fordi du har forstået at innovation i virkeligheden handler om meget mere, end blot at finde den ene gode lille ting der er ny for hele verden.

For kan du lykkes med de tre indledende, ja så har du reelt skabt en innovation. Det lyder måske ikke svært ud, men i praksis er vejen til innovationens hellige dråber lang og hård. Noget nyt, behøver ikke være for hele verden, men kan være inden for en given branche, kundesegment, teknologi, osv. Noget nyttigt, skal være for kunden, brugeren eller modtageren af det nye tiltag – ikke at forveksle med om modtagerne vil betale for det, men netop om det nye tiltag reelt rammer et behov hos modtageren. Noget forretningsmæssigt bæredygtigt, er jo reelt set det væsentligste eftersom det er skønt når der reelt også er nogen til at betale festen.

Vi plejer at spørge de mange erhvervsledere som vi møder om tre ting: 1) Tjener de penge for tiden – det er det langt fra alle, der gør. Men selv de, der tjener godt her og nu, risikerer nemt at føle sig ramt af vores næste spørgsmål, nemlig: 2) Tjener du så penge om 3-5 år og i givet fald: 3) hvad tjener du penge på? De sidste to spørgsmål, har de fleste ikke nogen svar på. Det kniber, med andre ord, med innovationsevnen i alt for mange danske virksomheder og organisationer, mener Anders Drejer.

Og udfordringen og løsningen herpå, udspringer faktisk fra samme sted. Nemlig, hvorfor skal vi arbejde med innovation. Det korte svar ifølge Anders Drejer er, at det skal vi for at forblive konkurrencedygtige. Innovation handler i virkeligheden ikke om nyskabelse, som mange fejlagtigt tror. Det handler om forretningsskabelse. Om at forstå det forretningsmæssige potentiale, som ens virksomhed besidder. Hvis du er dygtig nok til at forstå og målrettet arbejde med dette, vil du opdage at innovationen tager sit afsæt i det i kan og gør som organisation, frem mod det i skal og bør kunne lige om lidt for at have en forretning.

Så glem nu målet med innovationen for en tid, og fokuser derimod din egen og organisationens energi mod at identificer det forretningsmæssige potentiale som i besidder netop nu. Hvad er det reelt markedet har behov for? Hvem er kunderne? Og hvem bliver dine konkurrenter? Hvad er organisationen i virkeligheden god til og hvordan maksimerer i effekten af jeres arbejde, i anstrengelserne på at ramme markedsbehovet?

Start med fyldestgørende at besvare disse ”åbenlyse” spørgsmål og du vil have skabt et meget bedre udgangspunkt for din organisations innovationsarbejde, og dermed fremtidige indtjening, ved at forstå det forretningsmæssige potentiale hvorfra alt innovationsarbejde bør starte!

Så har du fået blod på tanden – eller blot ideer på hjernen, så lad strategylab hjælpe Jer med at gøre dem til en kommerciel succes!

---
strategylab arbejder målrettet og professionelt med strategi og innovativ forretningsudvikling. Vi tager gerne et indledende møde i din virksomhed, for at se på Jeres unikke muligheder for langsigtet at skabe en sund forretning. Læs mere om, hvad vi kan tilbyde her.