+45 4252 6220       info@strategylab.dk

Nyheder

Velkommen til virkeligheden!

Det har været en sommer i illusionernes tegn. Eller sådan føles det i hvert fald. Hele tre store sportsevents har fyldt massivt i billedet – fodbold, cykling og OL. Dette kombineret med dårligt vejr har gjort at rigtige mange har fået rigtige mange input omkring sommerens store sportsbegivenheder. Nu er sommeren slut og arbejdsdagen begynder igen – i øvrigt samtidig med at vejret endelig bliver helt sommerligt. Og nu er det på tide at forholde sig til virkeligheden igen!

For mig har sommeren nemlig også vist at rigtig meget af det, som vi forholder os til og får af input er, i bedste fald, mangelfuldt og i værste fald decideret illusorisk.

For at blive i sportens verden, så var der ganske mange, som fristedes til at lovprise ”oplevelsesøkonomiens uendelige muligheder” den gang det gik godt for håndboldklubben AG København. Hvis det da ellers gik godt … Sommerens kollaps af AG København med hele den tilhørende strøm af historier, udtalelser, lækkede dokumenter, beskyldninger, retssager og hvad der ellers hører til, står for mig som et ganske godt eksempel på at det af og til kan være ganske svært at finde virkeligheden i de billeder, som vi får serveret.

Sommetider brister illusionerne jo. Lige som når topatleter til OL forsøger at tabe med vilje eller cykelryttere bliver taget for doping. I de situationer aner man at der foregår andet og mere end facade indenfor sportens og oplevelsesøkonomiens verden. At der også er tale om benhård business, magt og politik. Nøjagtig lige som livet.

I min sommerklumme i JP tillod jeg mig at påstå at teknologien og folks bevidsthed i de senere år har udviklet sig så meget, at det ikke længere er muligt at slippe afsted med at lyve for offentligheden. Internettet gør det muligt for alle at dele informationer på hidtil usete måneder, f.eks. se hvad man tidligere har sagt eller hvor man befinder sig, og der er ved at udvikle sig en kultur for at lække oplysninger af forskellig art, som vi heller ikke har set tidligere. Det er naturligvis både godt og skidt.

Det er især skidt, når det bryder loven og/eller krænker berørte personer og deres familie – og her er det særdeles nyttigt at huske at man i vores samfund er uskyldig indtil det modsatte er bevist. Denne meget vigtige sætning bliver alt for ofte glemt, synes jeg. Både af medierne, når der lugtes blod, og især af internettets mørkemennesker, som skjult bag falske identiteter og lignende, dømmer og forfølger ud fra lige så skjulte motiver som misundelse, had, forsmåethed og så videre. Man kan sige, at janteloven aldrig har været stærkere end nu, hvor teknologien giver hidtil usete muligheder for at forfølge og dømme uden nogen form for bevis. Og det er helt skidt, når de mange informationer, der kommer frem, ikke former noget entydigt billede, som man kan forholde sig til. Historien om AG København er endnu en gang en case in point. Der har været sagt og skrevet så meget om den sag, at det efter min opfattelse er komplet umuligt at forholde sig til om AG København kunne have overlevet, om Ekstra Bladet har skrevet drømmen i sænk og/eller om Jesper Nielsen er en fantast uden jordforbindelse. I en sådan situation er det moralske at lade være med at dømme indtil man har den nødvendige information – noget som hverken presse eller offentlighed har tålmodighed til, når der lugtes blod.

Men den nye situation er god, når det gør at vi kan forholde os til virkeligheden. Når vi kan se forskellen på det som en politiker siger og det som vedkommende gør og dermed når bag illusionen. Eller når vi får oplysninger om svindel i erhvervsvirksomheder og kan agere ud fra dette i stedet for at tro på glansbilledet. Med andre ord, når vi får mulighed for at forholde os til virkeligheden og ikke til en illusion om virkeligheden.

For mig har sommeren med sine store sportsbegivenheder og store skandaler været en god anledning til reflektere over betydningen af at forholde sig til den virkelige virkelighed og ikke en illusion!

Og sådan er det også i strategi og forretningsudvikling. Det er korrekt at en del af forretningsudvikling er at tænke kreativt og på nye forretningskoncepter, men en lige så stor del er at analysere, budgettere, beregne og forholde sig til virkeligheden. Det glemmes tit i begejstringen over smarte begreber som innovation og fornyelse. Men det er nu engang sådan, at succesrige forretningskoncepter er resultatet af en kombination af den emergente/divergente og evidente/konvergente arbejdsform. Og det handler bestemt om at forholde sig til virkeligheden – både den virkelighed som var/er og den virkelighed, som man gerne vil skabe.

Så velkommen tilbage fra ferien og velkommen til virkeligheden!

---
strategylab arbejder målrettet og professionelt med strategi og innovativ forretningsudvikling. Vi tager gerne et indledende møde i din virksomhed, for at se på Jeres unikke muligheder for langsigtet at skabe en sund forretning. Læs mere om, hvad vi kan tilbyde her.