Gratis smagsprøve på Fast Forward Strategi >
+45 3220 5928       info@strategylab.dk

Nyheder

Vil du have 11 millioner?

De fleste siger selvfølgelig ja tak, men uden måske at tænke nærmere over hvor de kommer fra.

Vi startede året 2017 i strategylab med at opgøre effekterne af flere af vores samarbejder med kunder i 2016. En af disse effektopgørelser viste et bundlinjeresultat på mere end 11 mio. kroner hos én kunde, hvilket må siges at være ganske tilfredsstillende.

Men hvor kommer de 11. mio. kr. fra?
I slutningen af 2015 fik vi lov at udvikle og opstarte implementeringen af et nyt tiltag for at systematisere innovationsudvikling hos vores kunde. Det var med udgangspunkt i faglitteratur på området og med udgangspunkt i kundens konkrete kontekst samt tidligere erfaringer med lignende tiltag. Efter et par måneders arbejde havde vi – med input fra bl.a. nøglemedarbejdere – fået udviklet et system som var tilpasset virksomhedens behov og de konkrete situationer virksomhedernes forretninger befandt sig i.

Systemet var bygget op med fokus på at indsamle og formulere idéer, der kan udvikle og forbedre den eksisterende forretning på baggrund af alle ansattes viden og erfaringer. Der stilles en række krav til de indkomne idéer, som ledergruppen i øvrigt er ansvarlige for at finde sammen med deres medarbejdere. De indløbne idéer vurderes af et såkaldt innovationsboard, der screener ideerne ifht. de konkrete kriterier samt realiserbarhed for organisationen.

Endeligt opdeles de godkendte idéer i tre typer af forretningsudviklingstiltag, eller innovationstiltag om du vil:

  • Innovationsprojekter, som er forretningstiltag der tager mere end 3 måneder at gennemføre
  • Hverdagsinnovationer, som er udviklingstiltag der i udgangspunktet er ressourceneutrale og kan gennemføres på mindre end 3 måneder
  • Inno-sprints, der er tiltag som skal kunne gennemføres uden yderligere opmærksomhed og i den eksisterende organisation

Opdelingen gør, at forventningerne til de konkrete tiltag hurtig afstemmes, da der meldes tilbage til personen der har fået idéen. Herefter nedsættes en arbejdsgruppe, der som det første indstiller en handlingsplan for at lykkes med idéen/tiltaget. Innovationsboardet mødes med otte dages mellemrum for at behandle nye ideer samt følge op på prioriterede og igangsatte tiltag.

Endeligt er hele ledelsesniveauet i virksomheden løbende blevet kompetenceudviklet ifht. at forstå og benytte metoden på en værdiskabende måde, der løbende løfter virksomhedens evne til at skabe og gennemføre nye forretningsudviklingstiltag.

Ovenstående korte beskrivelse er et konkret bevis på at succesfuld innovation ikke er ren utopi og tomme lovprisninger, hvis man dog prioriterer at arbejde målrettet og systematisk hermed. Har du fået dårlig samvittighed eller lyst til at finde din vej til at lykkes bedre med forretningsudvikling, så lad os tage en konkret snak om mulighederne for din virksomhed. Skriv eller giv os et ring.

---
strategylab arbejder målrettet og professionelt med strategi og innovativ forretningsudvikling. Vi tager gerne et indledende møde i din virksomhed, for at se på Jeres unikke muligheder for langsigtet at skabe en sund forretning. Læs mere om, hvad vi kan tilbyde her.