Gratis smagsprøve på Fast Forward Strategi >
+45 3220 5928       info@strategylab.dk

Nyheder

Det der disruption – glemmer vi ikke noget?

Der er megen tale om disruption nu om dage, faktisk så meget tale at det er på tide at stoppe op og tænke i stedet for at tale. Så det har jeg tilladt mig at gøre. Og det slår mig, at vi, i al vores tale, har glemt noget. Vi er blevet ensidige og kommet til at fokusere på det letfattelige omkring Disruption – nemlig det teknologiske.

Og det giver mig chancen for at støve en af mine kæpheste, en kæphest så stor at den for længst er blevet til en kæp-elefant (!), af atter engang: Det handler aldrig om teknologi! Det handler altid om markedet. Da Benz & Cie i 1909 ansøgte om rettigheder til det som siden skulle blive til Mercedes’ berømte trademark – I ved, ”sigtekornet” ude på kølerhjelmen, var kun cirka en tredjedel af de producerede biler baseret på forbrændingsmotorer. En tredjedel var baseret på gas og den sidste tredjedel såmænd på elmotorer. Så elbilens gennembrud her godt 100 år senere handler ikke om teknologi, men om markedsbetingelser! Det kan de danske politikere formodentlig nikke genkendende til, når man sammenligner Norge – hvor salget af elbiler går fantastisk – med Danmark, hvor man med afgifter har forgiftet markedsbetingelser for elbiler. Det er, for nu at være groft oversimplificerende, markedet, der bestemmer. Derfor skal politikere altid tænke sig grundigt om, når de regulerer markedet.

Begrebet ”disruption” opstår i litteraturen for over 20 år siden – dels indenfor innovationsledelsesområdet og dels indenfor den lidt mere populære ledelseslitteratur. I den originale betydning, som også er den vi fokuserer på i dag, står disruption markedsforandrende teknologiskifter drevet af den eksponentielle udvikling af Informationsteknologi. I dag ser vi at denne eksponentielle udvikling skaber effekter, som bemærkes overalt, hvorfor begrebet disruption da også har fundet en plads på politiske og mediemæssige dagsordener.

For det første glemmer mange, at disruption ikke bare handler om IT. Godt nok har man i godt 10 år talt om ”Big Data” som et potentielt markedsomstyrtende fænomen, men ofte overses det at vi i dag også er i gang med en revolutionær forandring af den måde, vi producerer vores varer og produkter på. Tankerne om ”Industry 4.0” og ”The Internet of Things” er godt drevet af IT udviklingen, men implikationerne rækker langt ind i vores organisationer og den måde, disse udvikles og ledes på. Ja, begrebet ”Big Data” fremstår pludselig lidt … gammeldags (?) og kan slet ikke følge med de 1000 vis af markedsapplikationer, som skyller ind over os i disse dage og måneder. Snart kan din bilforsikringspræmie afhænge direkte af hvordan du kører og hvor du kører. Og snart efter er det irrelevant, fordi din bil er selvkørende.

For det andet overses det ofte, at også samfundet er under forandring i disse år. Automatiseringen af snart sagt alt slags arbejde – som truer mange slags jobs i fremtiden – er et aspekt, men samtidig er der et menneskeligt aspekt, som ikke kan ignoreres. På den anden side, hvad gør vi, såfremt automatiseringen vil gøre at mange ikke vil have en plads på arbejdsmarkedet? Samtidig med at robotter skaber velstand nok til dem alle? Skal vi så til at indføre borgerløn for at undgå at 50-60% af den arbejdsdygtige befolkning ikke skal stigmatiseres med betegnelsen ”arbejdsløs”? I hvert fald duer det ikke at sætte samfundets sociale ydelser ned og ned, hvis der samtidig vitterligt ikke er job nok til alle. Så måske skal vi til at gentænke noget på den front? I hvert fald er det min klare opfattelse at man i mange brancher er ved at forberede sig på at klare sig med markant færre menneskelige medarbejdere indenfor de næste 2-4 år. Og det gælder også for folk med længerevarende uddannelser … hvis jeg var advokat, revisor eller lignende, så ville jeg holde godt fast i mit skrivebord i den kommende tid.

På den anden side, hvad nu hvis der er jobs nok? Men at vi bliver ældre og ældre? I årevis har vi talt om behovet for at skabe mening med arbejdslivet og vore organisationer, hvilket har ført til en vækst i litteratur om ledelse som meningsskabende og ”naturligt”. Hvis man dertil ligger, at fremskridt indenfor lægevidenskab, kost og samfund ifølge forskningen vil øge gennemsnitslevealderen for de, som er børn i dag, markant, så ses behovet for at gentænke og forandre vort forhold til arbejde, organisationer og samfund, f.eks. i den måde vi tænker pension ind i tilværelsen. Ideen om et livsforløb på 100 år er begyndt at snige sig ind i forskning og på direktionsgangene i fremsynende virksomheder. Baseret på en række forudsætninger om at verden måske ikke ændrer sig så meget – ud over gennemsnitslevealderen – kan man regne sig frem til at mine børn i deres mindst 100 år på jord skal arbejde omkring 60 år for at opnå den samme gunstige pension som deres gamle udslidte far, der kan nøjes med omkring 40 år. Jeg ved det ikke, men jeg forestiller mig at man skal angribe sit arbejdsliv noget anderledes end min generation har gjort, hvis man skal kunne holde gnisten i 60 år. Og det stiller krav til organisationer og ledere. Og, nårh ja, til disruptionen. For det er markedet, der bestemmer.

Markedet er det som driver disruption. Så er det sagt. Heldigvis er der sjældent med helt rå og uregulerede markeder i verden i dag. Og i det lys er det måske egentlig en god idé at nedsætte et såkaldt disruptionsråd, hvor der ikke alene sidder eksperter til teknologi og IT. Måske er det smart nok med fremsynede erhvervsfolk, som ved at de også skal have en organisation, som mennesker gider arbejde i, om 20 år? Og måske er der endda behov for folk fra den kulturelle elite, for disruption kommer også til at handle om hvilket samfund, vi vil have for vores børn. Og der er det en borgerpligt at hjælpe vores politikere på rette vej!

Ovenstående klumme er oprindeligt bragt i Jyllands-Posten i september 2017 og skrevet af Anders Drejer, professor på Aalborg Universitet og partner i strategylab.

---
strategylab arbejder målrettet og professionelt med strategi og innovativ forretningsudvikling. Vi tager gerne et indledende møde i din virksomhed, for at se på Jeres unikke muligheder for langsigtet at skabe en sund forretning. Læs mere om, hvad vi kan tilbyde her.