+45 4252 6220       info@strategylab.dk

Fremtidsmagerne

Baggrund
Hvad mon han går og tænker på, ham Rolf Jensen? Det spørgsmål har jeg stillet mig selv adskillige gange i det forløbne år, imens Rolf Jensen har gentaget sine kendte argumenter i mange forskellige sammenhænge. Svaret på spørgsmålet foreligger nu i form af bogen ”Fremtidsmagerne – inspiration til nutiden fra 2030”.

Rolf Jensen har simpelthen været på en spændende tidsrejse 25 år frem i tiden og bibringer os andre en masse tiltrængt inspiration til at se anderledes på nutiden og de muligheder, der allerede er til stede. Som Rolf Jensen starter med at bemærke, så er det velkendt, at undersøgelser af markeder med medium tidshorisont f.eks. 3-5 år har en tendens til at overse langsomme tendenser i markedet. Også selvom disse langsomme tendenser har samme kraft som en gletcher og er den kraft, der markant forandrer det konkurrencemæssige landskab, som vi og vort erhvervsliv skal eksistere i. Ved at se meget længere frem og lege, at man er på en tidsrejse, sprænges den kreative overligger og man fanger betydningen af langsomme tendenser som oplevelsesøkonomi, skabelsen af mangfoldighed på markederne og fortsat økonomisk vækst.

Indhold
Rolf Jensen – en af vores mest markante og indflydelsesrige tænkere, også internationalt – er i sig selv en illustration af en bogens hovedpointer – Vi danskere har unikke muligheder for at blive de fremtidsmagere, der gennem historier og meningsdannelser, skaber den fremtid, som vi skal leve i. Rolf Jensen startede i 2004 TidsEventyrernes Klub i Danmark og siden to Time Travellers Club i henholdsvis London og Vilnius. Igennem disse samarbejder, har Rolf Jensen fået og garanteret givet, værdifuld inspiration til sin tidsrejse.

Hvor Rolf Jensens bøger om drømmesamfundet, efter min opfattelse, befinder sig (for) meget på samfundsplan, så er ”fremtidsmagerne” meget konkret i forhold til markedsniveauet. Det er lige noget for os med interesse i erhvervsliv. Mulighederne er svimlende, må man erkende efter at have læst Rolf Jensens bog. Oplevelsesøkonomien og den markant øgede mangfoldighed på markederne er allerede kendte tendenser indenfor nogle områder. Tænk bare på markedet for øl, hvor man kan vælge mellem masseproduceret marketingsøl eller specialøl med brand, historie og meget andet for mellem tre og otte gange prisen for den almindelige øl. Disse trends vil få en markant indflydelse på fremtidens organisationer og fremtidens arbejde. En klog mand sagde engang (og det lyder nu en gang bedst på originalsproget!) – in the common age of automation, where man might eventually work 10-20 hours a week, man will be forced to confront himself with the true spiritual problems of living! Den automatisering, som vi ofte glemmer i disse års debat, er en markant trend for fremtiden, hvor alle de masseproducerede standardvarer kun vil kunne produceres med en høj grad af automatisering.

Fremtidens mennesker vil derfor være drevet af overvejelser om at skabe mening og oplevelser i eget arbejdsliv. Derved får vi nye arbejdsformer og nye – meget mere netværksbaseret og midlertidige – organisationsformer, hvis værdier f.eks. skal opgøres markant anderledes end i dag.

Dette giver markante markedsmæssige muligheder indenfor læring (hvorfor skal vi danskere ikke leve af at skabe læring for andre?), sundhed (der bliver til meget mere end behandling fremover), naturoplevelser eller fritidsoplevelser. Som sagt er mulighederne svimlende og bogen er meget inspirerende læsning for enhver, der tør se mere end to år ud over næsetippen.

Rolf Jensen har begået endnu en særdeles relevant og spændende bog, der klart kan anbefales til erhvervslivets og samfundets potentielle fremtidsmagere og alle dem, der bare gerne vil følge med tiden. Min eneste lille anke er, at selve konceptet med tidsrejsen jo egentlig ikke egner sig særlig godt til bogmediet – i sig selv en illustration af betydningen af meningsfyldte historier og oplevelser i fremtiden – men det er jo næppe noget man kan bebrejde Rolf Jensen.

Bedømmelse
Fem hatte ud af seks.