Innovation for ildsjæle og vandbærere

Det er et par vaskeægte ildsjæle, der har fået lov at forstyrre min læsning af Umberto Ecos litteraturvidenskabelige værk ”Fortolkning – overfortolkning i denne uge. I stedet for Eco, et geni, der ubesværet bevæger sig mellem (litteratur) videnskab og en rolle som succesrig forfatter, har jeg haft fornøjelsen af at stifte bekendtskab med Jørgen Thorball og Finn Kollerups nye bog ”Innovation for ildsjæle og vandbærere” med undertitlen ”resultater med målbevidst kreativitet”.

Bogens to titler, sammen med de øvrige tre arbejdstitler som man hører om i bogen, mere end indikerer at der er tale om en bog med flere formål. Og det, tror jeg, er ikke en overfortolkning. Til gengæld er det en fordel, for man får meget for sine penge og sin læsning med denne bog.

Baggrunden for, at vi skal læse endnu en bog om innovation, er, endnu en gang, det igangværende skifte fra det gammeldags industrisamfund til det kreative (?) samfund, der kommer efter. Som forfatterne bemærker med en af deres smarte statements, så er situationen i dag den, at livserfaring ikke varer hele livet. Danmark og danskerne skal simpelthen til at lære noget, hele tiden og så igen, og endda leve af det. Så kan man kalde det for brugerdrevet innovation, forretningsudvikling, eller hvad man nu har lyst til.

Et par vaskeægte ildsjæle selv … Og hvem er bedre til at fortælle os om det end forfatterne og ildsjælene Finn Kollerup og Jørgen Thorball? Finn Kollerup er civilingeniør og MBA og har firmaet Alt4Kreativ, hvor han ofte arbejder sammen med Novozymes, hvor han tidligere har haft en glorværdig karriere. Jørgen Thorball er læge og direktør i netop Novozymes, hvor han arbejder med forretningsudvikling. Thorball er desuden medstifter af Innovationsrådet og har været med til at starte over 20 virksomheder. Man kan jo sige – på jysk – at det ikke gør noget, at forfatterne af en bog rent faktisk ved noget om det, der skrives om!

Hvad er så udfordringen? Det har Thorball og Kollerup ret godt fat i. Det er en gammel psykologisk tommelfingerregel, at hvis man vil ændre sig adfærd, så er det første skridt at ændre den måde, man ser verden på, så man derefter kan ændre sin måde at tale om verden på. Så kommer resten, så at sige af sig selv. ”Free your mind and the rest will follow” lyder den stuerene version af dette på populær engelsk/nudansk. Vi begriber, med andre ord, med vore begreber og desværre er det alt for ofte disse begreber, som udgør den usynlige ”boks”, som vi skal ”tænke ud af”, når vi skal lave innovation. Vis mig den boks, jeg kan ikke se den!, udbrød min kollega Costas Markides fra London Business School for nylig, da vi holdt foredrag sammen. Ja, det der fængsel er svært at få øje på, og derfor er innovation så enormt vanskeligt.

Hvad skal vi så gøre ved det? Her har forfatterne nogle ret gode råd. Virksomhedsledere skal skabe tværfaglige organisationer, der arbejder i teams og projekter, fjerne hierarkiets stjerner og ordensbånd, skabe fri debat, sørge for at det er sjovt at gå på arbejde, være ambitiøse og gå efter guldet og meget andet.  Denne løsning gør sig også gældende på nationalt niveau, hvor Thorball og Kollerup gør sig til talsmænd for, at vi genfortolker de gamle sandheder om samfundet til fordel for en ny tolkning.

Den gamle tolkning, fortæller de os, var hierarkisk. Den nye tolkning skal så være en netværkstolkning. Her er Thorball og Kollerups budskab, at vi skal se vore organisationer som lærende og dynamiske netværker – noget som de, efter min opfattelse, behandler alt for lidt. Men nu har jeg jo også lige selv været med til at skrive en hel bog om netværksorganisationer, innovation og ledelse … og tro mig, implikationerne af en netværkstolkning er massive både i organisationslivet og på nationalt plan. Men i øvrigt er jeg enig med Kollerup og Thorball – det er bare med at komme i gang.

Så siger forfatterne, at bogen i sig selv er innovativ. Bogens skrivestil med mange smarte statements og korte historier er da nogenlunde ny for os. Desværre skaber den ind i mellem staccato i tekstens flow og virker sommetider mere distraherende end støttende. I hvert fald for min læsning. Til gengæld er det første gang, at jeg ser forfattere, der har erkendt, at der for læseren kan være flere veje igennem deres tekst – og som har tænkt dette ordentligt i gennem. Selvom papir i bogformat nødvendigvis skal stables i en givet rækkefølge, betyder det jo ikke, at man ikke kan læse på mere end en måde. Og her angiver Kollerup og Thorball en række måder, der hver for sig er fine indgange til bogen. Det er smart og vil helt givet åbne mange læseres øjne for at denne bog både er en debatbog, en konkret værktøjsbog, en løsningsbog med nye koncepter og sikkert meget andet.

Bogen indeholder således, ud over en række debatskabende indholdselementer, også konkrete råd til skabelse af kreativitet og styring af udviklingsprojekter. Der er meget guld at hente her.

Alt i alt har Kollerup og Thorball skabt en særdeles læsevenlig bog med mange gode indholdselementer. Deres bog er et værdifuldt supplement til vores tænkning i LUK OP og seneste i Innovation i netværker. Så jeg kan kun trygt anbefale ”Ildsjæle” som godnatlæsning!