Gratis smagsprøve på Fast Forward Strategi >
+45 3220 5928       info@strategylab.dk

Project Fly – The Satair takeover story

Lad os være ærlige og sige det som det er – vores såkaldte ekspertmeninger om det, som foregår på de bonede gulve i erhvervslivet er ofte ikke baseret på sikker viden om hvad der faktisk er foregået inde på direktionsgangene. Enten er det fordi denne viden ikke er tilgængelig eller fordi at de som har denne viden ikke må eller vil udtale sig. Det er derfor småt med insiderviden om hvordan dagligdagen for vores topledere udformer sig. Nu er de fleste dage selv for topledere ikke noget at skrive (hjem) om, men ind i mellem er der jo processer og handlingsforløb, hvor vi garanteret er mange, som gerne ville have været en flue på væggen. Af disse grunde er det med stor interesse, at jeg åbnede bogen ”Project Fly /The Satair takeover story” som en række forfattere med den kendte advokat og bestyrelsesformand N. E. Nielsen i spidsen har skrevet om en proces der ledte til salget af Satair til Airbus og som giver et unikt indblik i en særdeles spændende del af livet på de bonede gulve – indefra.

Satair har siden sin grundlæggelse i 1957 arbejdet sig op til at være blandt verdens førende leverandører af flyreservedele og er blevet til en global spiller i et meget konkurrencepræget marked som samtidig er dybt konjunkturafhængigt, men hvor der er mulighed for at tjene ganske mange penge. Dette har Satair da også gjort relativt konsistent og godt i en lang årrække.

Virksomhedsopkøb og –salg er normalt omgærdet med stor mystik, da fortroligheden omkring sådanne processer er ekstremt stor, blandt andet fordi der ofte er mange penge involveret, at der er flere potentielle købere og fordi et køb/salg kan forstyrre aktiekursen ganske voldsomt. Samtidig kan en salgsproces erfaringsmæssigt virke meget forstyrrende på den daglige drift i den virksomhed, som er under salg, og eftersom processen kan tage ret lang tid, så hører virksomhedsopkøb og –salg til blandt de mest interessante af de interessante processer på de bonede gulve.

Med andre ord åbner Satairs bestyrelsesformand fra 1994 til 2011, N. E. Nielsen, op for en sand guldgrube af viden med bogen om den proces, der førte til at Satair den 29/11, 2011, blev solgt til Airbus efter en proces der startede i efteråret/vinteren 2010/2011. Jeg skal ikke her gennemgå processen, da det netop er det som sker i bogen. Derimod kan jeg konstatere, at N. E. Nielsen har kunnet trække på en perlerække af de interessenter, som har været involveret i salgsprocessen fra ledelse og andre interessenter hos Satair til eksterne rådgivere i processen (de finansielle, juridiske, myndighedsmæssige, kommunikation og andre). Til sammen dækker bogens forfattere en stor del af de perspektiver, som indgår i en salgsproces, og giver en meget interessant indblik i de overvejelser som man må gøre sig en salgsproces. Dog må man påregne en klar overvægt af advokater, men der er også meget juristeri i en salgsproces. Naturligvis kunne man ønske sig at Airbus og de andre potentielle købere havde været med i bogen, men det er nok alligevel for meget at forlange.

Project Fly er en rasende interessant bog. Hvor N. E. Nielsen i de senere år har måttet stå model til en del kritik for sin rolle i virksomheder som Amagerbanken og rederiet Torm, så er det forfriskende at se samme N. E. Nielsen åbne op for hvad der faktisk foregår på de bonede gulve. Jeg er imponeret over den ro og professionalisme, som Satairs ledelse og bestyrelse synes at have arbejdet med i den konkrete proces. Og kan jo supplere med at eftersom så mange forskellige forfattere er involveret, så vil det at ”snyde på vægten” være mere end almindelig svært. Jeg kan derfor kun anbefale bogen som interessant læsning for de, der gerne vil vide hvad der foregår i bestyrelses- og direktionslokalerne.